بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- مسئله- جبر واختیار- وعلم جفر- علم جفر چون در واقعیت دونوع است- خلط مبحث یعنی درک غلط پیدا میشود- هردوعلم جفر ساخته وپرداختهخداوندمنان است یکنوع از پیامبران گذشته تا معصوم علیه االسلام جاری بوده است ویک علم جفرفقط مخصوص معصوم علیم السلام الا جمعین است- نوع اول براین مبنا است که اسم هرکس درحقیقت یکنوع جبر الهی است- وحروف درعلم جفر هرکدام عددی دارند ومیبایست جمع حسابی کردبه یکعدد میرسیم این عدد تقسیم میشود به اصطلاح علم جفر ترک ترک میشود یعنی جدا کن به عدد اسمائی شخصیهای مثبت ویکدفعه به عددشخصیت منفی است- باکدام یک جور میشود اگرجور نشد تا نه مقدارزیاد ویاکم ان مهم نیست واگرجواب قابل قبول نبود ویاحتی مثبت بودباز اسم پدر تاجد موردتوجه واقع میشود که به کدام اسم معیار نزدیک تر است- درعمل باکدام اصطلاح مثلاعمل صالح یاصالح ویاطالح یعنی پلید یاباکدام کلمه مناسب برای عمل جور درمیاید درتمدن شرق تمام کشورهای شرقی معتقد به علم جفر هستندحتی چینی ها وتجربه صحت انرا مشخص کرده است- اما علم جفرمعصوم علیه السلام خداوندمنان زبان عربی را گسترش داده است مثلا برای کلمه ولی ممکن است پنچاه معنی جدیددرعلم جفر باشد لغت های جدید بوجود اورده است با این لغات میتوان بطن های دیگرقران رافهمید که مومنین- دربهشت انرا یادمیگرند- روزی حضرت عباس علیه السلام از حضرت علی علیه السلام درباره علم جفر سئوال کرد- حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمودند بروکتاب جفر بیاورد که این کتاب درنزد معصوم علیه السلام و حضرت فرمود کتابرا حضرت عباس علیه السلام به داده وفرمودند بخوان ایشان شروع کردبه خواندن به کلماتی رسید که نمیدانستند تلفظ ان چیست است ویک تلفظ اختراعی ککرد- حضرتعلیه السلام از ایشان پرسیدند- چه فهمیدی – ایشانفرمودندجملات معنی درستی ندارد- حضرت علی علیه السلام به حضرت عباس علیه السلام-فرمودند کتاب را به امام حسن علیه السلام-بده وبهامام حسن علیه السلام فرمدند بخوان ایشان روان خواند وبعدفرمودند معنای انربا بگو وایشان معنی انرافرمودندوسپس فرمودندکتاب رابه امام حسین علیه السلام بده وایشان جای دیگر کتابراخواندند وانرا توضیح دادند- امام صادق علیه السلام ما گاهی از قوانین اینجهان بر اساس علم بطن ها متوجه میشویم که چه اتفاقی میافتد ولی برای شما علم غیب محسوب میشود ولی گاهی فرشتگان مسائل رابیان میکنند انهم علم غیب است وگاهی خداوندمنان مستقیم به من الهاممیدهد انهم علم غیب است- حدیثی داریم که خداوند منان میفرماید من زمانی میخواهم شخص خاصی بوجود اورم فرض کنید حضرت یحیی علیه السلام من پدرایشان را انتخاب میکنم وهمسرایشان را انتخاب میکنم وبین ایندو رابطه ایجاد میکنم این یک جبر است ولی دلیلی نداردبرای همه اینچنین باشدکه –مامتاسفانه ازدواج ها میگویئم قسمت بود یعنی جبر اینچنین نیست ولوفرد رویای صادقه بیند که بافلان خانم درفلان شهر ازدواج میکند این اختیاری است ولی رویا یک پیشگوئی درست کرده است- که نشانهعلم غیب الهی است مانند شهیدشدن حضرتعلی علیه السلام بدست ملجم جنایت کارملعون یا شهادت امام حسین علیه السلام بدست یزید وشمر جنایتکارملعون زمانی بر ای مسلم نشود که اراده الهی درکار است بایدانرا اختیاری دانست- مثلا فردی میفرماد سوا اتوبوس بودیم درجاده حرکت میکرد وناگهانبه سمت چپ چرخید دم یک صخره ایستاد- هه فکر کردیم راننده درخواب است وجلو رفتیم ومتوجه شدیم که ایشان سکته کرده است ومرده است اینامر نشانه لطف الهی میتواندنباشد- یک جبر علمی است- درهستی جبر علمی وجود دارد وهمین علت است که تصادف معنا ندارد- تصادف ضد جبر علیمی است چنین چیزی وجودندارد ولی عرفا باملاک میگیوند اراده الهی بوده است یاجبر علمی بوده است